Startovací kabely
Při výběru startovacího kabelu byste měli dbát hlavně na tři parametry. Těmi jsou délka kabelů, kvalita kleští a kvalita kabelu. Na poslední zmiňovaný byste si měli dát obzvlášť pozor. Řada výrobců obalí vodič do široké vrstvy plastu, aby vyvolala zdání velkého průřezu. Proto byste měli vždy zkontrolovat opticky deklarovaný průřez vodiče v kabelu a případně i materiál, ze kterého je kabel vyroben.
Průřez vodičů
V současné době jsou startovací kabely, kvůli vysokým cenám mědi, nejčastěji vyráběny z poměděného hliníku. Kabely z tohoto materiálu by měly mít průřez 16-35 mm2 pro osobní auta, u dieselových vozů pak minimálně 25 mm2. U nákladních vozů by kabely měly mít průřez alespoň 50 mm2. Naopak pro motocykly si vystačíte s kabely o průřezu 6 mm2.
Orientační tabulka hodnot průřezu vs průměru kabelů
Průřez startovacího kabelu (dle výrobce) | Orientační průměr vodiče v kabelu bez izolace |
---|---|
10 mm2 | 4 mm |
16 mm2 | 5 mm |
25 mm2 | 6 mm |
35 mm2 | 8 mm |
50 mm2 | 9 mm |
Jak postupovat při startování přes kabely
Při použití kabelů byste se měli držet návodu výrobce startovaného vozidla. Pokud instrukce chybí, můžete postupovat i podle obecného postupu.
Nejprve je třeba vypnout motor i u pomocného vozidla. Pak můžete zapojit plusový kabel na plusové póly obou baterií, kleště minusového kabelu připojte k minus pólu baterie pomocného vozidla a ke kostře vozidla s vybitou baterií. Ne k pólu vybité baterie, ale na čistý kov skříně motoru mimo dosah baterie. Ujistěte se, že všechna spojení jsou pevná a kabely jsou mimo dosah rotujících částí motoru. Pak můžete nastartovat pomocné vozidlo a ponechte motor běžet alespoň minutu. Následně nastartujte vozidlo s vybitou baterií a opět ponechte motor běžet alespoň minutu.
Před odpojením kabelů vypněte motor pomocného vozidla a odpojení proveďte v opačném pořadí (první minusový kabel).
Počítejte ale s tím, že baterii bude třeba dobít na kvalitní nabíječce, v tomto případě nepomůže k dostatečnému nabití ani dlouhá jízda.